Vierkant of een andere vorm.

De laatste tijd komt steeds vaker de term neurodiversiteit voorbij. En dat maakt ons blij!

Het is een term die gebruikt wordt om de verschillen in de werking van onze breinen aan te geven. Hierbij wordt uitgegaan van het principe van het neurotypische brein dat werkt “zoals de meeste breinen” (ca. 80%) en het neurodivergente brein, dat “anders” werkt (ca. 20%). Zoals bijvoorbeeld bij hoogbegaafdheid, hoogsensitiviteit, ASS, ADHD, dyslexie etc. 

Er wordt op deze manier minder gefocust op stoornissen of wat er verkeerd of mis is met iemand, maar er wordt meer gekeken naar hoe een persoon informatie (anders) verwerkt. 

In onderstaande afbeeldingen geven we uitleg over neurodiversiteit. Wij hebben dit gesymboliseerd aan de hand van vormen. (Passend bij het anders denken van sommigen..;)

Personen met een Typisch Brein als een vierkantje en personen met een Anders Brein als alle andere vormen naast een vierkant. 

Zoals je in de afbeeldingen kunt zien, is het Anders Brein niet minder of fout, maar enkel anders denkend. Wij begrijpen heel goed dat in een maatschappij waarin 80% op een bepaalde manier informatie verwerkt, de maatschappij op deze groep wordt ingericht. Maar we zien hoe nu een grote groep kinderen en jongeren steeds meer vastlopen omdat zij niet in dit systeem kunnen functioneren. Er wordt dan vaak gekeken naar wat er mis is met deze kinderen en jongeren omdat immers de andere 80% prima functioneert in het systeem. Dat geeft in onze ogen een steeds grotere druk op deze doelgroep en ook op de jeugdhulpverlening. 

Functioneren in een vierkantjes maatschappij.

Juist het functioneren in een systeem dat niet op jou is ingericht, zorgt ervoor dat er steeds meer stress komt bij deze doelgroep. Niet zelden komen er dan “vierkante” oplossingen die aan hen worden aangeboden, die voor nog meer verwijdering en stress zorgen. 

Anders Brein kinderen komen voort uit Anders Brein ouder(s). Dit zorgt al snel voor miscommunicatie en zelfs strijd met bijvoorbeeld (vierkant ingerichte) onderwijsinstellingen. Mensen spreken letterlijk andere talen. Er is in onze ogen dan ook veel winst te behalen in het leren begrijpen van elkaars taal om weer tot verbinding te kunnen komen.

Ruimte voor alle vormen.

Wij geloven in de meerwaarde die alle andere vormen te brengen hebben. Anders had de evolutie er toch al lang voor gezorgd dat er alleen maar vierkantjes waren.. We kunnen elkaar aanvullen en van elkaar leren. Sterker nog, dat is juist waar onze verschillen naar onze mening voor bedoeld zijn! Maar niet vanuit het principe dat er iets mis is met die 20% die anders informatie verwerkt, maar juist door te kijken naar hun unieke beleving van de wereld en hun krachten en talenten. 

Dit is waar wij de training Anders Brein Coach en de opleiding Anders Brein Expert voor hebben ontwikkeld. Zodat we ruimte kunnen maken in onderwijs en hulpverlening voor alle vormpjes!

Praatplaat Neurodiversiteit