HAZES EN DABROWSKI
Op het eerste gezicht zou je denken dat deze twee namen misschien weinig met elkaar te maken hebben. Maar toch zit er een heel mooi en duidelijk verband. Het leven van André laat alle aspecten van de positieve desintegratie theorie aan bod komen.
FAN VAN ALLEBEI
Ik ben al jaren dol op de muziek van André Hazes. Al vanaf jonge leeftijd raakte zijn stem, met bergen emotie erin, direct mijn hart. Ik kom uit een volkse familie. De jongens gingen naar de LTS en de meisjes naar de huishoudschool. Ik was een wat vreemde eend in de bijt want als enige meisje kreeg ik een HAVO/VWO advies en ging ik naar de HAVO. Mijn familieleden zijn dan misschien niet hoogopgeleid, maar een groot gedeelte van de familie bestaat uit ondernemers die allen een goede boterham verdienen voor hun gezin. Niet hoogopgeleid zijn is niet hetzelfde als niet slim zijn. Net zoals hoogopgeleid zijn niet hetzelfde is als wel slim zijn, in mijn ogen.
EMOTIONEEL TALENT
In mijn familie is het emotioneel talent ruim vertegenwoordigd. Dit was goed te merken op de familieverjaardagen van vroeger. Er werd volop gezongen en samen gelachen en gehuild. Muziek speelde een grote rol op die feestjes. André Hazes werd regelmatig gedraaid op de pick-up. (Ja, zo oud ben ik al) Dit leidde bij veel familieleden tot tranen. Net zoals wanneer mijn opa zelf begon te zingen. Maar het leidde ook tot verbinding en het gaf troost. Vanaf jonge leeftijd draaide ik ook wanneer ik alleen was de muziek van André.
HAZES EN DABROWSKI
Maar hoe zit dat dan met die combinatie Hazes en Dabrowski? Deze ochtend zat het liedje ‘Bloed, zweet en tranen’ in mijn hoofd. De afgelopen dagen ben ik veel bezig geweest met mijn online training van de Intenso-methode die gebaseerd is op de theorie van Dabrowski. En ineens klikte het in mijn hoofd. Wat mij raakt bij Hazes is wat mij raakt bij de theorie van Dabrowski. Beiden bieden een inzicht in het leven en de persoonlijke ontwikkeling van de mens. André bezong het en Dabrowski onderzocht het. Beiden brengen mensen inzicht, steun en troost.
POSITIEVE DESINTEGRATIE
Desintegratie betekent uiteenvallen. Dit gebeurt op momenten die de grond onder je voeten wegslaan. Je leven stort voor je gevoel in elkaar. Het wordt positief wanneer dit kan betekenen dat dit je ruimte biedt om de dingen anders te gaan doen en meer je eigen pad te gaan lopen. In de theorie wordt dit beschreven als de derde groeifactor die een rol gaat spelen: de drang naar autonomie. Waar je in de eerste lagen van ontwikkeling vooral leeft vanuit biologische factoren (wat heb ik nodig om in leven te blijven?) en sociale factoren (wat heb ik nodig om in mijn omgeving te leven?) zie je vanaf de derde laag ineens die derde groeifactor: automie. Je gaat je eigen leven leiden met respect voor de ander. Misschien zorgt dat wel voor afwijzing van anderen, maar dat accepteer je want je weet dat iedereen zijn eigen pad loopt in het leven. Je ontwikkelt een eigen persoonlijkheid.
IK LEEF MIJN EIGEN LEVEN
En hoe gaat het lied van André ook alweer? “Ik leef mijn eigen leven”. Hij bezingt dat hij zijn eigen leven leeft zoals hij dat wil; hij bemoeit zich toch ook niet met een ander. Zie daar: de derde groeifactor autonomie. André bezingt in eerdere liedjes hoe hij fases van desintegratie heeft doorstaan. Hij is verlaten en bedrogen. Heeft zich eenzaam en alleen gevoeld. Maar hij legt de schuld in dit lied niet buiten zichzelf. Hij wil enkel gewoon zichzelf zijn. Ook al is dat misschien niet het pad dat anderen zouden willen lopen.
BLOED, ZWEET EN TRANEN
Zo komen we bij mijn lievelingslied van André. In dit lied reflecteert hij op zichzelf. “Ik heb het goed gedaan, maar ook zo fout gedaan als ik terugkijk in de tijd.” Hierin zie je het vermogen om naar jezelf te kijken en te zien wat je anders zou hebben willen doen. Hoe je anders zou willen zijn. Dit gebeurt pas bij mensen waarbij sprake is geweest van een multilevel proces. In niveau III komt die spanning tussen het hogere en het lagere binnen het zelf aan bod.
ROT HIER NU MAAR OP
André beschrijft hoeveel vrienden hij heeft gehad; ongekend veel. Maar hij ziet ook dat die vrienden bij hem waren voor zijn roem. “Als je roem voorbij is, moet je kijken wie je nog kent.” “Met bloed, zweet en tranen, zei ik rot hier nu maar op. Met bloed, zweet en tranen, zei ik vrienden, dag vrienden de koek is op.” De sociale afhankelijkheid die de roem met zich meebracht, wordt hier afgeworpen.
AUTENTICITEIT
“Ik heb geluk gekend, maar ook verdriet gekend. Hoe vaak stootte ik mijn kop. Maar toch, ik ben tevreden met alles wat ik ben.” André beschrijft te weten wie wie hij is. Wetende dat misschien niet alles goed is aan hem en hij niet alles goed heeft gedaan, maar toch is hij tevreden met wie hij is. Hij is zichzelf. Zijn authentieke zelf.
ONTROERING
Hoe mooi is het om geraakt te kunnen worden. Door prachtige teksten en mooie theorieën. Die talenten op emotioneel, intellectueel, beeldend, zintuiglijk en psychomotorisch gebied kunnen je leven enorm verrijken. Het diepe nadenken over en doorvoelen van het leven maakt het leven niet altijd makkelijker. Voor sommigen zonder gezonde copingstrategieën, zoals André, is er een vorm van verdoving nodig om het leven draaglijk te maken. Toch is hij erin geslaagd om het leven van velen te verrijken. Om de pijn die zij hebben draaglijker te maken en troost te bieden aan hen met zijn muziek.
DABROWSKI
Voor mij heeft de theorie van Dabrowski hetzelfde gedaan. Het bracht me inzichten in mezelf en het leven. Het troostte me. Het geeft me ook nu hoop in moeilijke tijden. Beide mannen hebben voor mij in die zin veel betekend. Zij geven misschien mooi weer hoe ik in elkaar zit. Het volkse, gevoelige meisje dat dol is op met vrienden een potje Hazes zingen en het intellectuele meisje dat geen genoeg kan krijgen van diep nadenken en leren. Dit is waarom ik de Intenso-methode heb ontwikkeld. Zodat de theorie op praktische en begrijpelijke wijze verder kan worden verspreid. Als voortaan iemand vraagt om mezelf te beschrijven hoef ik maar twee woorden te zeggen: Hazes en Dabrowski. That says it all.